
International Journal of Information Movement 
Vol.3  Issue II (June 2018) 

 Website: www.ijim.in          ISSN: 2456-0553 (online) Pages 25-29 
 

25 | P a g e  

Leo F.H. Ma:-Preserving Our Collective Memory: The Case Of HK Magazine 

 

PRESERVING OUR COLLECTIVE MEMORY: 

THE CASE OF HK MAGAZINE 
 

Leo F.H. Ma 
New Asia College Ch’ien Mu Library and United College Wu Chung Library 

The Chinese University of Hong Kong 

 Hong Kong. 

E-mail:  leo-ma@cuhk.edu.hk  

 
 

Abstract : Founded in 1991, HK Magazine was one of the major English-language publications on local affairs, 

social issues and entertainment listings published weekly in Hong Kong for a quarter of a century. Apart from 

providing local entertainment information, it also witnessed the rapid social and political changes of Hong Kong 

when Britain handed over sovereignty of Hong Kong to China in 1997. In July 2013, HK Magazine was sold to the 

South China Morning Post (SCMP) Group which was subsequently purchased by Alibaba Group in December 2015. 

However, the SCMP Group announced on 28 September 2016 that the magazine's final issue would be released on 7 

October 2016. The closure of the magazine was viewed by many as the loss of a “fun, independent and free-

thinking" publication. In response to the huge reaction from the community, the SCMP Group agreed that the 

content of HK Magazine would be migrated to the SCMP website before the HK Magazine website was removed. It 

was however revealed that the SCMP website did not preserve the full archive of HK Magazine as promised. A 

public appeal was launched to help preserve the collective memory of Hong Kong by archiving the back issues of 

the magazine. Apart from reviewing the discussion arising from the close down of HK Magazine, this paper also 

points out the critical role of library in long term preserving HK Magazine on one hand and providing access to its 

digital content on the other.  

 

Keywords: Collective Memory, HK Magazine, South China Morning Post, Hong Kong 

 

1.0 Introduction 

Founded in 1991, HK Magazine was one of the major English-language publications on local affairs, social issues 

and entertainment listings published weekly in Hong Kong for a quarter of a century. Apart from providing local 

entertainment information, it also witnessed the rapid social and political changes of Hong Kong when Britain 

handed over sovereignty of Hong Kong to China in 1997. This paper gives a brief account of the history of HK 

Magazine and the acquisition of the magazine firstly by South China Morning Post (SCMP) Group and subsequently 

by Alibaba Group. The author also reviews the discussion arising from the close down of HK Magazine, and points 

out the critical role of library in long term preserving HK Magazine on one hand and providing access to its digital 

content on the other.  

2.0 HK Magazine: A Short Review 

The first issue of HK Magazine was published in June 1991 under the title HK: the indispensable Hong Kong Guide 

by Asia City Publishing Limited which was a private publishing company based in Hong Kong. (See Fig. 1) Apart 

from HK Magazine, Asia City Publishing Limited also published a portfolio of free lifestyle publications in the city 

including Where Hong Kong (an international travel magazine), Where Chinese (a magazine for Mainland China 

tourists), The List (a bi-weekly women’s magazine), etc.  

 

 
Fig. 1 First Issue in June 1991 

http://www.ijim.in/
mailto:leo-ma@cuhk.edu.hk


International Journal of Information Movement 
Vol.3  Issue II (June 2018) 

 Website: www.ijim.in          ISSN: 2456-0553 (online) Pages 25-29 
 

26 | P a g e  

Leo F.H. Ma:-Preserving Our Collective Memory: The Case Of HK Magazine 

 

Initially, HK Magazine was designed as a small scale monthly English guides with only 24 pages. It consisted of 

both entertainment listings with feature stories about social and cultural issues, and articles about various 

entertainment in Hong Kong ranging from music, movies, dining, travel to fashion. In November 1992, the 

magazine was renamed HK Magazine and started to publish as a bi-weekly publication for the next three years. In 

September 1995, it changed to a weekly magazine until it ceased publication in October 2016. The increase in the 

publication frequency of HK Magazine from an initially monthly to a biweekly and then a weekly publication 

indicates that it was a popular title in Hong Kong.  

Targeting at expatriates and those Hong Kongers with fluent English, HK Magazine had a circulation of 

15,000 in early years. The weekly circulation reached about 80,000 in 2006 and then dropped drastically to about 

40,000 in 2015. (Tsoi 2016) The readership of HK Magazine are mostly university graduates. In a survey conducted 

in 2004 by HK Magazine, it was reported that 87% of the readers had at least one university degree. HK Magazine 

was distributed freely at bars and restaurants, coffee shops and bookshops and retail stores all around the territory 

but mostly concentrated in commercial and business areas. As noted by Sarah Fung, the then Managing Editor at HK 

Magazine, flexibility was the key to its longevity of the magazine. She commented that:  

“HK has never rested on its laurels, and we’ve made sure to diversify our offerings for an audience that 

increasingly relies on the Internet for its information. While people still love picking up the print edition, we also 

have our rich-media iPad edition, our website and social media channels. We also make a point of hiring talented 

young people and training them up to be excellent journalists, which keeps us in the know about what the kids are 

into these days. Everyone in our department is under 30. Of course, as long as we create a fun, relevant, quality 

magazine, people will still want to pick it up.” (Yee 2013) 

3.0 New Buyers: SCMP and Alibaba 

In July 2013, Asia City Media Group together with HK Magazine and other affiliated media assets in Hong 

Kong were acquired by the SCMP Group for a sum of HK$13 million. After selling to SCMP Group, Asia City 

Media Group changed its name to HK Magazine Media Group and was governed by a broad of SCMP directors. 

This acquisition was however seen as a bad news by many in terms of media plurality and diversity in Hong Kong. 

(Grundy 2013). Two years later, SCMP Group was sold in December 2015 for a sum of HK$2.06 billion (€242 

million) to Chinese-owned Alibaba Group which is an e-commerce giant headed by Jack Ma in China. According to 

the spokesperson of the SCMP Group, the “deal includes the century-old newspaper, outdoor advertising, digital 

assets and magazines (Bloomberg Reporter 2016).  HK Magazine Media Group as part of the SCMP Group was also 

sold to the Alibaba Group in this deal.  

As viewed by some media, this acquisition was an effective way to raise the profile of Alibaba’s growing 

media enterprise and to “help the Post full long-held ambitions to be a global English-language window for the 

world into China.” (Bloomberg Reporter 28 September 2016; Hicks 11 December 2015) To pave the way for global 

readership, the Post brought down its 10-year-old paywall subsequently on 5 April 2016 giving public free access to 

its content. In an interview by SCMP, Jack Ma, Executive Chairman of Alibaba Group, commented that the “Post is 

a great media outlet - one of the best in Hong Kong” and Alibaba wanted to “make it a global media outlet through 

our technology and resources. (SCMP Reporter 2016) Apart from its editorial independence, Joseph Tsai, Executive 

Vice Chairman of Alibaba Group who is now the Chairman of the Post, also stressed that the Post would maintain 

its objective, fair and impartial reporting and coverage. (Hicks 2015) In Ma’s words, “[i]f the Post can play the role 

of a connector between the West and the East, I have confidence in the paper's future success.” (SCMP Reporter 

2016) Despite of the promise that Alibaba's management would not involve in the Post's newsroom operations, Zach 

Hines, the Editor­in­Chief of HK Magazine from 2005 to early 2015, commented that the Post has been “shifting its 

focus away from Hong Kong” and “their new priority is to target Western readers overseas to present coverage of 

mainland China.” (Tsoi 2016)  

4.0 The Closure of HK Magazine 

Ten months after selling to Alibaba Group, SCMP Group announced on 28 September 2016 that the final 

issue of HK Magazine would be released on 7 October 2016, putting a full stop to its quarter of a century history. 

According to the SCMP spokesperson, the closure of HK Magazine was primarily due to very competitive market 

environment:  

“In the past few years, HK Magazine has been subjected to very challenging market conditions, which were 

especially dire for English-language lifestyle print media. Furthermore, the volatile advertising landscape, 

diminishing profitability from display advertising and event business further thwarted the magazine’s sustainability 

in the foreseeable future.” (Anonymous 2016). (See Fig. 2) 

http://www.ijim.in/


International Journal of Information Movement 
Vol.3  Issue II (June 2018) 

 Website: www.ijim.in          ISSN: 2456-0553 (online) Pages 25-29 
 

27 | P a g e  

Leo F.H. Ma:-Preserving Our Collective Memory: The Case Of HK Magazine 

 

 
Fig.2 Last Issue Number 1,166 on 7 October 2016 

 

Though the circulation of HK Magazine has been dropped to 50,000 at the time of buy-out, the announcement was 

still shocking to the media profession at that time and the 

“death of HK Magazine has led to disbelief and outrage among its loyal readers”. (Grundy 2016a; Tsoi 2016) It was 

the third SCMP subsidiary to close down since the Alibaba Group acquired the SCMP Group in December 2015. 

The other two were the 48 HOURS weekend magazine and the Chinese language edition of SCMP. As described by 

its former reporter Grace Tsoi who is now a reporter of BBC Chinese, the closure of HK Magazine was the loss of a 

“fun, independent and free-thinking" magazine in Hong Kong. (Tsoi 2016) It is worth noting, in Tsoi’s comment, 

that: “[i]t is obvious that HK Magazine has faced difficult times, but the closure still prompted questions from some 

who believed the magazine did not make losses, even in its worst year.” (Tsoi 2016) If HK Magazine did not have 

any major financial challenge, what are the reasons behind the closure of the magazine?  There were many 

speculations floating around about the close down. Would it be because HK Magazine has offered “some of the best 

independent, critical reflection of HK politics and policies”. (Grundy 2013) For many years, HK Magazine were 

very vocal in many social and culture happenings. For example, there has been increasingly concern about heritage 

preservation in Hong Kong in the past two decades. When the issue about the destruction of Wing Lee Street in the 

Central District of Hong Kong came out, there were a lot of oppositions from the media especially from HK 

Magazine. After having huge public pressure, the entire urban renewal plan for that area was halted. (Yee 2013) HK 

Magazine also addressed other “hot topics” such as “Hong Kong’s relationship with mainland China, the staggering 

income inequality found in the city and LGBT issues, at a time when few mainstream outlets were interested.” (Tsoi 

2016) Sarah Fung, the then Managing Editor of HK Magazine, regarded press freedom as a core value of media 

profession and is something that every media practitioner should fight for. She said: 

“As for press freedom, increasingly in the past year or so, it’s true that we’ve heard many more stories about 

editors spiking or diminishing stories that they feel are too politically sensitive, and there have also been attacks on 

journalists and photographers. But as long as journalists continue to report these cases, we are standing our ground 

for press freedom in Hong Kong. This is something the entire city cares deeply about – Hong Kongers are very 

politically aware and civic-minded. The things we say in HK Magazine are things we couldn’t get away with saying 

in so many other parts of Asia, such as Singapore and most certainly the mainland, and I am very proud and grateful 

for that.” (Yee 2013) 

Having mainland China as a new business focus of SCMP Group under Alibaba management, it is not 

entirely surprising that SCMP subsidiary would be less critical of Beijing in recent years. (Phillips 2016) As Hines 

sadly put it: “[t]o be a truly independent press, you cannot be beholden to anyone except your readers. But, to my 

great dismay, this is becoming an increasing impossibility in Hong Kong, in both the mainstream Chinese and 

much-smaller English media.” (Hines 2016). 

5.0 What Can We Do?  

Being a highly popular and free English-language magazine, both the media profession and the public 

responded strongly to the decision to shut down HK Magazine. When the SCMP Group decided to cease publication 

of HK Magazine, the SCMP spokesperson said “[t]he last issue of HK Magazine will be published on 7 Oct, 2016 

while the operations of its website and social media platforms will cease in a few days afterward.” (Anonymous 

2016). It is hardly possible to imagine that a media publisher will consider deleting the content of its publication 

http://www.ijim.in/
https://en.wikipedia.org/wiki/File:HK_Magazine_final_cover.jpg


International Journal of Information Movement 
Vol.3  Issue II (June 2018) 

 Website: www.ijim.in          ISSN: 2456-0553 (online) Pages 25-29 
 

28 | P a g e  

Leo F.H. Ma:-Preserving Our Collective Memory: The Case Of HK Magazine 

 

from its website even though the publication has ceased publication. This decision has caused a strong reaction from 

the Hong Kong Journalists Association to lodge an inquiry with SCMP management. In view of the enormous 

pressure and negative comments from the community, the SCMP Group finally decided that the online content of 

HK Magazine would be migrated to the SCMP website before the HK Magazine website was removed. (Grundy, 

2016b). (See Fig. 3) 

 

 
Fig.3 HK Magazine Archive hosted by SCMP Group  

 

It was however found out that SCMP Group did not preserve the full archive on their website. For example, 

the issue 1,103 which featured Leung Chun-ying, the then Chief Executive of Hong Kong SAR Government, on the 

cover was not accessible in the archive hosted by SCMP Group. Mart van de Ven, a data scientist Hong Kong, 

helped archive the entire HK Magazine website (https://hkmag-archive.com/) just before the original server was 

closed down. Apart from archiving the online content of HK Magazine, Mart also initiated the HK Magazine 

Archive Project (https://goo.gl/FA43T3), a public appeal to save the print copy of the magazine. (See Fig. 4) Mart 

has saved 122 issues and enlisted public effort to source 1,043 missing issues. (Grundy 2016c) All these efforts 

indicate that the content of HK Magazine is part of the public history and becomes the collective memory of Hong 

Kong people.  

 
Fig.4 HK Magazine website Archived by Mart van de Ven on 16 October 2016 

6.0 Concluding Remarks 

According to the Press Freedom Index published by Reporters Without Borders, Hong Kong has dropped 

from the 18
th

 place when the index was first published in 2002 to the 70
th 

place in 2018. There has been a significant 

decrease in press freedom in Hong Kong in the past sixteen years. Although it was announced publicly that the 

closure of HK Magazine was due to the very difficult business environment in Hong Kong, this case, as viewed by 

many media practitioners, has a negative impact on press freedom in Hong Kong. Ying Chan, 

the founding director of the Journalism and Media Studies Centre at the University of Hong Kong, also indicated 

that the closure of HK Magazine “reflects the demise of the 

print media. All print media are losing circulation or they are closing for one reason or another.” (Tsoi, 2016) So 

what is the role of the library in long term preserving HK Magazine on one hand and providing access to its digital 

content on the other? Apart from the archival website of HK Magazine by Mart van de Ven which only provides part 

of its content, the library community can take a more proactive role to collaborate with the media professionals by 

providing wider access to the magazine currently kept in both public and academic libraries in Hong Kong. As 

http://www.ijim.in/


International Journal of Information Movement 
Vol.3  Issue II (June 2018) 

 Website: www.ijim.in          ISSN: 2456-0553 (online) Pages 25-29 
 

29 | P a g e  

Leo F.H. Ma:-Preserving Our Collective Memory: The Case Of HK Magazine 

 

stipulated in the copyright ordinance of Hong Kong, library can also provide access to the digital counterpart of the 

print copy of HK Magazine within the library premise to facilitate easy access to the magazine.  

7.0 References 

1. Anonymous. 2016. “SCMP to Shut Down HK Magazine.” HK Expats, September 29. https://expats.hk/1388-

hk-magazine.html/ 

2. Bloomberg Reporter. 2016. “Alibaba to Buy South China Morning Post for €242 Million”. Sunday Business 

Post, September 28. 

3. Grundy, Tom. 2013. "South China Morning Post Buys out HK Magazine". Hong Kong Free Press. May 4. 

http://hongwrong.com/scmp-buys-asia-city/ 

4. Grundy, Tom. 2016a. "South China Morning Post Confirms Closure of HK Magazine After 25 Years in Print – 

Website to be Deleted". Hong Kong Free Press. September 28. 

https://www.hongkongfp.com/2016/09/28/south-china-morning-post-confirms-closure-of-hk-magazine-after-

25-years-last-issue-next-friday/ 

5. Grundy, Tom. 2016b. "SCMP Says HK Magazine Online Content Will be Saved". Hong Kong Free Press. 

September 30. https://www.hongkongfp.com/2016/09/30/scmp-says-hk-magazine-online-content-will-be-saved/ 

6. Grundy, Tom. 2016c. "Data Scientist Asks Fans to Help Archive Content from Soon-to-be-axed HK 

Magazine". Hong Kong Free Press. October 3. https://www.hongkongfp.com/2016/10/03/data-scientist-asks-

fans-to-help-archive-content-from-soon-to-be-axed-hk-magazine/ 

7. Hicks, Robin. 2015. “Post Full Long-held Ambitions to be a Global English-language Window for the World 

into China, and to That End the Newspaper is to Scrap its 10 Year-old Paywall”. Mumbrella Asia. December 

11. http://www.mumbrella.asia/2015/12/south-china-morning-post-sells-to-alibaba-paywall-to-go-as-title-eyes-

global-audience/ 

8. Hines, Zach. 2016. "A Sad End: HK Magazine was the Canary in the Coal Mine". Hong Kong Free Press. 

September 30. https://www.hongkongfp.com/2016/09/30/a-sad-end-hk-magazine-was-the-canary-in-the-coal-

mine/ 

9. Phillips, Tom. 2016. "Mysterious Confession Fuels Fears of Beijing's Influence on Hong Kong's Top 

Newspaper". The Guardian. July 25. https://www.theguardian.com/world/2016/jul/25/south-china-morning-

post-china-influence-hong-kong-newspaper-confession 

10. SCMP Reporter. 2016. “Alibaba's Jack Ma on China's Economy, Hong Kong and the South China Morning 

Post: Full Q&A.” South China Morning Post. April 22. 

11. Tsoi, Grace. 2016.  "The Death of an Irreverent Hong Kong Magazine". BBC News. October 7. 

http://www.bbc.com/news/37481134 

12. Yee, Lauren. 2013. “That Girl: Sarah Fung of HK Magazine”. Sassy Hong Kong. October 16. 

http://www.sassyhongkong.com/that%C2%AD-girl%C2%AD-sarah-%C2%ADfung-%C2%ADof-

%C2%ADhk-%C2%ADmagazine/ 

http://www.ijim.in/

